Učešće građana i građanki Leskovca u donošenju odluke o budžetu grada za 2022. godinu

Učešće građana i građanki Leskovca u donošenju odluke o budžetu grada za 2022. godinu

Grad Leskovac uputio je 6. decembra javni poziv građanima i građankama da učestvuju u javnoj raspravi o budžetu za 2022. godinu koja se održavala 10. decembra u Sali Skupštine grada Leskovca. U isto vreme objavljen je nacrt odluke o budžetu grada. Dana 8. decembra objavljen je i građanski vodič kroz budžet.

Šta je u budžetskom procesu dobro?

Nacrt odluke o budžetu grada Leskovca za 2022. godinu i vodič kroz tu odluku učinjeni su javno dostupnim na internet stranici jedinice lokalne samouprave pre javne rasprave. Građani su pozvani da učestvuju i daju svoje predloge elektronskim putem ili ostavljanjem predloga u kutijama postavljenim na dve lokacije (u zgradi Gradske uprave i zgradi opštine). Po izjavama načelnika Gradske uprave grada Leskovca mogućnost da svi zainteresovani daju svoje predloge elektronskim putem je otvorena preko cele godine. Na osnovu ovih informacija može se zaključiti da građani i građanke Leskovca imaju mogućnosti da se uključe u izradu lokalnog budžeta. Ali, u ovogodišnjoj javnoj raspravi tek nekolicina građana je učestvovala i diskutovala o predloženim izdvajanjima. Izveštaji sa javnih rasprava o budžetu za 2020. godinu i budžetu za 2021. godinu pokazuju da se u toku godine uključi do 50 građana u budžetski proces u jedinici lokalne samouprave koja broji preko 130.000 stanovnika. 

U čemu je problem?

Iako je grad Leskovac nekoliko godina učestvovao u raznim projektima koji se tiču participativnog budžetiranja čini se da uključivanje građana i građanki predstavlja i dalje samo formalnost koju treba ispuniti u procesu donošenja odluke o budžetu. Ovaj zaključak izveden je iz nekoliko činjenica.

Objavljivanjem nacrta odluke o budžetu samo četiri dana pre održavanja najavljene javne rasprave faktički se onemogućava bilo kom zainteresovanom licu da analizira predložena izdvajanja, istakne nedostatke, predloži drugačiju preraspodelu javnog novca, kandiduje svoj predlog ili projekat za finansiranje i sl. Samo čitanje dokumenta koji sadrži 155 strana finansijskih podataka zahteva višesatno angažovanje. Način na koji je ovaj dokument pisan takođe predstavlja ograničenje za uključivanje građana i građanki jer se malo šta može razumeti iz informacije da će se npr. za „specijalizovane usluge zaštite biljnog i životinjskog sveta i krajolika“ izdvojiti 87 miliona dinara u 2022. godini.

Zakazivanjem jednodnevnih javnih rasprava nastavljena je praksa organizovanja javnih rasprava suprotno odredbi Statuta grada Leskovca koja kaže da ona traje najmanje 20 dana. Pregledom javnih rasprava u jedinicama lokalne samouprave sa statusom grada (istraživači su pregledali internet portale i internet prezentacije 29 jedinica lokalne samouprave sa statusom grada), za koje se mogu pronaći podaci o organizovanju javne rasprave, zaključuje se da Leskovac deli sa Vranjem nezavidno poslednje mesto.

Načelnik Gradske uprave grada Leskovca je u izjavi jednom lokalnom portalu naveo da je najbolje vreme za građane i građanke da se aktivno uključe u predlaganje i izradu onih projekata za koje smatraju da su bitni kako bi se našli u budžetu za sledeću godinu, mesec avgust. S obzirom da je jedan od načina za davanje predloga i baner na internet prezentaciji grada Leskovca analizirali smo sekciju „Vesti“ na ovom sajtu i nismo pronašli nijedan poziv upućen javnosti da se uključi u ovu važnu aktivnost u toku meseca avgusta 2021. godine. Očigledno je za lokalnu samoupravu bilo važnije da npr. obavesti javnost o učešću delegacije grada na slavi u Bijeljini.

Ukoliko analiziramo do sada objavljene izveštaje o sprovedenim javnim raspravama za budžet grada videćemo da se o sadržini pojedinačnih predloga građana i građanki ne zna mnogo već se svi sumiraju i predstave u vidu liste. U izveštaju o javnoj raspravi za budžet grada za 2021. godinu se navodi i da su svi koji su dali predloge mogli uvidom u konačnu odluku o budžetu grada „videti da li su njihovi predlozi uvršteni u odgovarajuće programe. Dakle po mišljenju nadležnih u ovom slučaju je bolje bilo uputiti građane i građanke da sami analiziraju celokupan budžet grada nego im obrazloženo odgovoriti na podnete predloge. Istinska želja za uključivanjem građana i građanski u proces donošenja odluka o budžetu vidi se kroz razne kampanje informisanja ali i edukacije o budžetskom ciklusu, osmišljavanjem mehanizama animiranja građana i građanki, obrazloženim odgovorima na njihove predloge, sugestije, komentare, omogućavanjem da sami odrede na koje projekt će se potrošiti određeni procenat lokalnog budžeta, transparentnošću budžetskog procesa i sl. Tačnije, kroz sve ono što gradu Leskovcu još uvek nedostaje.


Udruženje građana Tim 42